|
|
|
Motor
Výkon Toč.moment Max.rychlost Zr.0-100 km/h Hmotnost Převodovka Palivo Příprava paliva Karosérie Brzdy
Vyrobeno (ks) |
1,5 2,5 3,5
52-94 Kw xxx Nm 110-150 km/h 19-14 s xxxx kg
manuál benzín karburátory
ocelová bubnové
cca 11000
|
|
|
Jaguar Mark IV byl luxusní automobil vyráběný britskou automobilkou
Jaguar Cars mezi lety 1945 a 1949. Označení Mark IV se začalo užívat až
po válce, předtím se vyráběl jako SS Jaguar 1½ litre; 2½ litre a 3½
litre od roku 1935 do roku 1940. Nástupcem se stal model Mark V.
Před válkou se název Jaguar užíval pouze ve spojení s novými limuzínami
značky SS Cars (název platný od roku 1933), a to navíc pouze jako
doplněk zkratky SS.[1] Ty se poprvé představily na londýnském autosalonu
v roce 1935 a byly nazvány SS Jaguar 2½ litre a 1½ litre. Vzhledem stále
připomínaly svého předchůdce, model SS 1, ale kromě dalšího páru dveří
(model SS 1 byl poze dvoudvéřoví) byla největší změnou nová pohonná
jednotka s ventilovým rozvodem OHV. Blok motoru včetně pohyblivých
komponentů stále ještě pocházel od automobilky Standard, která do té
doby byla jediným dodavatelem firmy SS, o přepracování motoru se však
postarala sama automobilka SS. S novým rozvodem a dvěma karburátory SU
měl nyní 2,5 litrový šestiválec výkon 102 koní. Původně měl vůz rám z
jasanového dřeva, ale od roku 1938 měly všechny vozy moderní ocelovou
karoserii. Výroba byla přerušena v roce 1940, kdy se automobilka musela
začit plně soustředit na válečnou produkci.
V roce 1945 se automobilka SS z pochopitelných důvodů přejmenovala na
Jaguar Cars Ltd a obnovila jako většina tehdejších evropských
automobilek předválečnou produkci. Rozběhla se tak výroba 1½; 2½ a 3½
litrových modelů. S výrobou se začlo v červenci 1946, nyní však pod
označením Jaguar Mark IV. Název Mark IV byl vybrán pro odlišení od
nového modelu Mark V, Jaguar 3½ Litre Tourer 1948, který byl také
dodáván s 2½ a 3½ litrovými motory. Vůz se nabízel ve variantě
čtyřdvéřové limuzíny Saloon nebo jako kupé se snímací střechou Drophead
Coupé. Dohromady se vyrobilo necelých 11 000 vozů. Výroba skončila v
roce 1949, jako poslední ze tří nabízených variant. Poslední exempláře
sloužily jako firemní vozy managementu automobilky. |
|